Winkelmand · 0900-9203 (€ 0,45 pm)

Je gegevens   ·   FAQ   ·   Je winkelmand

0900-9203

Telefonisch 7 dagen p/w bereikbaar (€ 0,45 pm):
ma t/m vr: 9.00 tot 21.00 uur, za en zo: 10.00 tot 20.00 uur

Veelgestelde vragen (FAQ)

In deze rubriek tref je antwoorden op vragen die ons regelmatig gesteld worden. Heb je een andere vraag, dan kun je die stellen door ons contactformulier in te vullen. Of je kunt ons telefonisch bereiken via 0900 - 9203 (€ 0,45 pm), via WhatsApp op 06-2039 6392 of via de chat op doordeweekse dagen tussen 09:00 en 17:00 uur.

Klik in het onderstaande overzicht op de voor je relevante categorie om de bijbehorende vragen te tonen.

Aanbod en bestellen van kaarten

Voor welk soort voorstellingen kan ik bij de NTK kaarten kopen?

De NTK verkoopt kaarten voor vele musical- en theaterproducties, concerten, shows en evenementen. Op de website hebben wij de voorstellingen onderverdeeld in verschillende genres.

Mis je nog een voorstelling? Of wil je jouw productie ook op onze website? Stuur dan een mailtje naar info@ntk.nl voor meer informatie.

Hoe kan ik kaarten bestellen?

Je kunt bij ons op 2 manieren kaarten bestellen:

1. Via internet
Je kunt 24 uur per dag en 7 dagen per week kaarten bestellen op www.ntk.nl.

Indien de mogelijkheid tot online kopen bestaat, staat achter de voorstelling in de speellijst 'Bestel Kaarten'. Na het bestellen van de kaarten ontvang je een e-mail ter bevestiging.

2. Via ons callcenter: 0900-9203 (€ 0,45 pm)
7 dagen per week; 365 dagen per jaar
maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 21:00 uur
zaterdag, zondag en feestdagen van 10:00 tot 20:00 uur

O.a. de musicals Soldaat van Oranje en Mamma Mia kunnen alleen telefonisch bij ons besteld worden.

Waarom is het niet mogelijk om voor elke datum van een bepaalde voorstelling online te boeken?

Om een zo groot mogelijk aanbod in voorstellingen te kunnen bieden, werken wij samen met vele theaters in het hele land.

Ongeveer 1 week voor aanvang van de voorstelling wordt de verkoop voor deze theaters gesloten, zodat de volledige afhandeling van je bestelling nog tijdig kan plaatsvinden. Hiernaast kan het zijn dat wij voor sommige theaters geen kaarten (meer) verkopen.

Sommige voorstellingen worden rechtstreeks in het systeem van het theater geboekt. Kaarten hiervoor kun je wel via de NTK kopen, maar alleen telefonisch. Hierdoor is het niet mogelijk om deze kaarten online te bestellen bij de NTK. Wij vermelden dit in de speellijst als "Alleen telefonisch".

Indien ik online (nog) niet kan reserveren, heeft het dan zin om te bellen?

Door te bellen krijg je altijd volledige informatie over de status van de kaartverkoop. Het kan namelijk zijn dat wij tijdelijk door onze toegewezen kaarten heen zijn en dat er nieuwe kaarten bij het theater of locatie zijn aangevraagd. Deze kaarten worden dan zo spoedig mogelijk weer bij ons in de verkoop gezet. Mocht dit niet het geval zijn kunnen wij je precies vertellen of er nog verkoop is bij het desbetreffende theater of locatie.

Is er een verschil in plaatsen als ik als ik online of telefonisch reserveer?

Via onze website heb je toegang tot dezelfde kaarten als die je telefonisch kunt kopen. Onze medewerkers aan de telefoon staan uiteraard wel altijd paraat om samen met jou naar geschikte plaatsen te kijken en deze te boeken voor je.

Online wordt in de meeste gevallen door het systeem automatisch de best beschikbare plaatsen die wij nog hebben voor je gekozen. Voor de voorstellingen waar wij de gehele zaal verkopen wordt een plattegrond getoond zodat je zelf de aangewezen plaatsen nog kunt wijzigen. Let op; op mobiel wordt de plattegrond niet getoond.

Wat houden bespreek- en transactiekosten in?

Bovenop de kaartprijs worden bij ons bespreek- en/of transactiekosten berekend. Bespreekkosten betaal je over het algemeen per kaart, in sommige gevallen wordt het per bestelling berekend. Dit is bij ons altijd direct zichtbaar in het bestelproces. Je betaalt deze kosten voor het beheer, de dienstverlening, administratie- en verzendkosten.

Transactiekosten betaal je per reservering. Er zijn namelijk kosten verbonden om de mogelijkheid voor iDeal en creditcardbetalingen online aan te bieden. De kosten hiervoor worden door de bank bij de ondernemer (in dit geval NTK) in rekening gebracht. Wij belasten deze kosten door.

Ik heb tickets besteld, maar geen e-mail ontvangen!

Zodra de reservering online is afgerond en betaald ontvang je direct een bevestiging per e-mail. Wellicht is de e-mail in je spam/ongewenste mail terecht gekomen? Mocht dat niet zo zijn neem dan gerust contact met ons op zodra de betaling voor de tickets is afgeschreven van je bankrekening.

Let op; wij mogen niet van elk theater (direct) e-tickets versturen. Je ontvangt dus niet voor elke voorstelling direct ook e-tickets in je mailbox. Dit verschilt per productie en theater. De afleverwijze van de tickets (e-tickets of hardtickets per post) kun je terug vinden in je bevestigingsmail.

Hoe wordt mijn bestelling afgehandeld?

Online:
Wanneer je kaarten koopt via onze website, sturen wij je een bevestiging van je bestelling naar het opgegeven e-mailadres.

Telefonisch:
Je telefonische bestelling via 0900 - 9203 wordt door een van onze callcenter medewerkers volledig afgehandeld.

De verzending van de kaarten verschilt per theater. Zodra wij e-tickets mogen verzenden ontvang je de tickets uiteraard meteen in je mailbox. Voor de theaters waar wij zelf de kaarten van mogen printen, ontvang je de kaarten binnen enkele werkdagen per post thuis gestuurd. Voor de theaters waar wij niet zelf de kaarten van mogen printen ontvang je de kaarten uiterlijk 7 dagen voorafgaand aan de voorstelling. Mocht je een vraag hebben over de verzending van jouw kaarten dan kun je altijd contact met ons opnemen.

Is het mogelijk om erachter te komen waar de gereserveerde plaatsen zich bevinden?

Indien wij van het theater rij- en stoelnummers hebben doorgekregen, kunnen wij deze uiteraard ook aan je doorgeven. De rij- en stoelnummers worden getoond tijdens het bestelproces en in je bevestigingsmail.

Wij streven ernaar om direct de rij- en stoelnummers te kunnen vermelden, maar dit is helaas nog niet altijd mogelijk. Soms ontvangen wij deze pas later van het theater. Indien de rij- en stoelnummers nog niet bekend zijn, kunnen wij alleen de rang vermelden. Op de kaarten die je ontvangt staat altijd de rij- en stoelnummers.

Is het goedkoper als ik online mijn kaarten koop i.p.v. telefonisch reserveer?

De reserveringskosten per kaart en de kaartprijs zijn gelijk voor zowel telefonisch als online reserveren.

Bij telefonisch reserveren betaal je de gesprekskosten van € 0,45 per minuut met een maximum van € 22,50 per gesprek (exclusief de eventuele kosten voor het gebruik van je mobiele telefoon). Bij online reserveren worden per bestelling vaak eenmalig transactiekosten in rekening gebracht.

Waarom moet ik bij een online reservering binnen 15 minuten mijn transactie voltooien?

Omdat evenementen snel uitverkocht kunnen zijn en wij iedereen een eerlijke kans willen geven om kaarten te bemachtigen, kunnen wij tickets maximaal 15 minuten voor je vasthouden.

Daarnaast verkopen wij mee met de theaters en hebben dus niet gehele zaal in de verkoop. Om ervoor te zorgen dat kaarten niet te lang in de winkelmandjes blijven zitten en daardoor niet verkocht kunnen worden, vervallen de kaarten automatisch zodra er na maximaal 15 minuten niet is betaald.

Waar moet ik mijn promotie- of actiecode invullen/vermelden?

Indien je beschikt over een promotie- of actiecode dien je deze bij een telefonische bestelling direct door te geven aan de telefoniste.

Bij een online reservering kun je de code zelf invullen. Boven de reguliere prijzen staat ‘indien je beschikt over een promotiecode vul deze hier in’. In het veld daarachter dien je de code in te vullen, klik vervolgens op ‘go’. De prijzen gekoppeld aan de promotiecode worden hierna getoond in het prijsoverzicht. Kies de juiste prijs en het juiste aantal kaarten en ga verder om de bestelling af te ronden.

Let op; niet voor elke voorstelling zijn er promotie- of actiecodes beschikbaar. Er zijn geen openbare of standaard promotie- of actiecodes.

Hoe kan ik een rolstoelplaats reserveren?

Voor het reserveren van rolstoelplaatsen dien je telefonisch contact op te nemen met ons via 0900 - 9203 (€ 0,45 pm). Rolstoelplaatsen zijn beperkt beschikbaar, onze telefonisten kunnen je informeren over de beschikbaarheid hiervan voor de betreffende voorstelling. Wij beschikken niet voor alle voorstellingen over rolstoelplaatsen, bij diverse producties worden deze alleen via het theater verkocht.

Indien je rolstoelgebonden bent is het noodzakelijk dat je altijd doorgeeft dat je een rolstoelplaats nodig heeft. Op een regulier ticket kunnen wij je anders niet de toegang garanderen.

Waarom kan ik een rolstoelplaats alleen telefonisch reserveren?

Wij hebben ervoor gekozen om de rolstoelplaatsen alleen telefonisch te laten reserveren, omdat wij misbruik willen voorkomen. Sommige voorstellingen raken snel uitverkocht. Uit de praktijk bleek dat mensen dan automatisch rolstoelplaatsen gingen boeken. Deze plaatsen gaan dan naar mensen die níet in een rolstoel zitten. Om het zo eerlijk mogelijk te houden worden de rolstoelplaatsen alleen telefonisch verkocht.

Betalen en betalingsmogelijkheden

Welke betalingsmogelijkheden heeft de NTK?

Bij een telefonische bestelling kun je gebruik maken van iDEAL, overschrijving, de voormalige Nationale Theater- & Concertbon (ook de guldenversie) of creditcard.
Bij online bestellen kun je betalen via iDEAL of creditcard. Aan het gebruik van een creditcard zijn 3% extra kosten verbonden.

Wij accepteren zowel online als telefonisch de PODIUM cadeaukaart, de Kunst & Cultuur Cadeaukaart, de VVV Giftcard. Bij een telefonische reservering dien je aan te geven dat je gebruik wil maken van een van deze cadeaukaarten. Bij een online reservering krijg je tijdens de betaalopties de mogelijkheid om voor een van deze cadeaukaarten te kiezen. Een eventuele resterend bedrag kun je betalen middels iDeal.

Hoe weet ik of mijn betaling is ontvangen?

Nadat je de betaling hebt verricht en deze goed bij ons is binnen gekomen, ontvang je een bevestigingsmail van betaling via Ogone (dit is ons betalingsprogramma). Naast deze mail ontvang je ook een bevestigingsmail van je reservering. Heb je deze mail(s) niet ontvangen? Het kan zijn dat ze in je spam of ongewenste mail binnen komen. Houd wel rekening met de verwerkingstijd van je betaling. De verwerkingstijd is afhankelijk van de gekozen betaalmethode.

Als je twijfelt of het bedrag goed bij ons is binnen gekomen kun je ons altijd bereiken op 0900 9203, tijdens kantooruren via de chat op onze website, via info@ntk.nl of via WhatsApp. Wij kijken dit dan graag voor je na. Graag verzoeken wij je om je klantnummer en betaalgegevens hierbij ook te vermelden.

Waarom moet ik bij een telefonische reservering binnen 7 dagen betalen?

Voorstellingen kunnen snel uitverkocht zijn. Daarom worden tickets bij een telefonische reservering maximaal 7 dagen vastgehouden. Na die tijd worden de tickets weer beschikbaar gesteld voor de algemene verkoop.

Daarnaast verkopen wij mee met de theaters en hebben dus niet gehele zaal in de verkoop. Om ervoor te zorgen dat kaarten niet te lang in de winkelmandjes blijven zitten en daardoor niet verkocht kunnen worden, vervallen de kaarten automatisch zodra er na maximaal 7 dagen niet is betaald.

Vervalt mijn reservering als ik de betaling via iDEAL niet direct kan voldoen?

Wanneer de betaling van een online bestelling via iDEAL vanaf het moment van reserveren niet binnen 15 minuten voldaan wordt, komt je reservering volgens een automatisch proces te vervallen. Je ontvangt per e-mail bericht wanneer de reservering is geannuleerd. Je wordt in dat geval geadviseerd opnieuw te reserveren. Alsnog betalen heeft geen zin, doe dit dus niet.

Bij een telefonische reservering heb je maximaal 7 dagen de tijd om de betaling van je reservering te voldoen.

Kan ik ook met de PODIUM cadeaukaart, Kunst & Cultuur Cadeaukaart of VVV Giftcard betalen?

Wij accepteren zowel online als telefonisch de PODIUM cadeaukaart, de Kunst & Cultuur Cadeaukaart, de VVV Giftcard. Bij de betaling dien je aan te geven dat je gebruik wil maken van een van deze cadeaukaarten. Een eventuele resterend bedrag kun je betalen middels iDeal.

De voormalige Nationale Theater- & Concertbon (papieren theaterbon) kun je alleen bij een telefonische reservering inleveren.

Voor sommige producties en theaters linken wij af en toe door naar het theater zelf, als wij geen kaarten meer beschikbaar hebben. Dit doen wij als service naar jou als klant toe. Op deze manier hoeft je niet zelf de theaterwebsite op te zoeken. Het kan alleen dan wel voorkomen dat het theater de cadeaukaart(en) niet accepteert.

Verzending van kaarten

Hoe en wanneer worden de kaarten verzonden?

De kaarten worden verzonden per post (hardtickets) of e-mail (e-tickets). Indien de mogelijkheid voor e-tickets bestaat wordt deze optie aangeboden.

Hardtickets
Het versturen van de hardtickets per post wordt zo spoedig mogelijk na ontvangst van de betaling gedaan. Voor sommige voorstellingen mogen wij de kaarten niet direct zelf printen en deze vragen wij dan aan bij het theater. Hierdoor kan het voorkomen dat je tot uiterlijk enkele dagen voor de voorstelling je kaarten ontvangt. Uiteraard zorgen wij ervoor dat je de kaarten altijd op tijd in huis hebt. En zijn wij hard bezig om van elk theater akkoord te krijgen om zelf de kaarten te mogen printen.

E-tickets
Tickets per e-mail worden binnen 24 uur verzonden naar het e-mailadres die je hebt doorgegeven tijdens je bestelling. Het is mogelijk dat de e-mail met de tickets in je ongewenste e-mail/spam terecht komt. Als je de tickets niet hebt ontvangen, neem dan contact met ons op. Vermeld daarbij het juiste e-mailadres en gegevens van de betaling in je bericht.

Wat doe ik als ik mijn kaarten niet (tijdig) heb ontvangen of ben kwijtgeraakt?

Mocht je de kaarten onverhoopt niet tijdig (5 werkdagen voor de voorstelling) hebben ontvangen of zijn kwijtgeraakt, neem dan altijd vóór aanvang van de voorstelling contact met ons op. Wij zullen vervolgens duplicaatkaarten bij de kassa van het betreffende theater voor jou klaar laten leggen. Deze kun je op vertoon van je bevestigingsmail of je ID ophalen. Het is mogelijk dat voor duplicaatkaarten kosten in rekening worden gebracht.

Hoe kan ik de e-tickets printen?

Zodra je betaling is verwerkt ontvang je een e-mail met daarin een link voor het printen van de kaarten. Via deze link ga je naar het pdf-bestand waarin je kaarten staan. Om het pdf-bestand te kunnen openen dien je te beschikken over Adobe Reader. Indien dit niet geïnstalleerd is, kun je het hier downloaden.

Zorg dat de tickets goed leesbaar worden afgedrukt. Indien de print van onvoldoende kwaliteit is, kan de barcode mogelijk niet worden gelezen. Op vele locatie is het ook voldoende om de tickets op een mobiel te tonen, zet de helderheid van je scherm dan wel even op de hoogste stand.

Wijzigen/annuleren/verzekering

Kan ik mijn bestelling wijzigen of annuleren?

Kaarten die je koopt bij ons kun je niet ruilen. Totdat je betaling is gedaan, is het wel mogelijk een reservering ongedaan te maken. In dit geval dien je zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval vóór aanvang van de voorstelling contact met ons op te nemen.

Nadat de betaling heeft plaatsgevonden, vindt er geen restitutie meer plaats. Indien je echter gekozen hebt voor het afsluiten van een annuleringsverzekering, kun je de kaarten annuleren indien de reden van annulering onder de dekking van de verzekering valt. Kijk hiervoor in de polisvoorwaarden.

Wat gebeurt er als een voorstelling wordt verplaatst?

Indien een voorstelling door de producent/organisator wordt verplaatst wordt er door ons contact met je opgenomen waarin de opties worden toegelicht. In principe zijn de kaarten die je reeds in je bezit hebt automatisch geldig voor de nieuwe datum, tenzij anders door ons vermeld. Mocht je op de nieuwe datum verhinderd zijn zullen wij uitsluitend de kaartprijs restitueren.

Wat gebeurt er als een voorstelling wordt geannuleerd?

De NTK is faciliterend in de online en telefonische (voor)verkoop van toegangskaarten ten behoeve van en in opdracht van verschillende organisaties. Indien een voorstelling door de producent/organisator wordt geannuleerd word je direct geïnformeerd door ons, de NTK, waarin de procedure wordt toegelicht.

Indien de organisator besluit tot restitutie van kaartgelden en de organisator hiervoor de NTK inschakelt, zal restitutie van kaartgelden die aantoonbaar aan de NTK zijn voldaan plaatsvinden via ons. In geval van annulering zal uitsluitend de kaartprijs worden gerestitueerd. De bespreek- en transactiekosten vallen hier buiten.

Hoe kan ik een annuleringsverzekering afsluiten?

Zowel bij een online als een telefonische reservering wordt de optie voor het afsluiten van een annuleringsverzekering aangeboden. Indien je gekozen hebt voor een annuleringsverzekering staat dit in de bevestiging die je na reservering per e-mail van ons ontvangt. Je reserveringsnummer is ook je polisnummer.

Je kunt de verzekering alleen afsluiten op het moment van reserveren en niet meer achteraf. Let op dat een annuleringsverzekering per kaart afgesloten dient te worden. Eén annuleringsverzekering dekt dan ook alleen één kaart.

Wat kost een annuleringsverzekering?

Het afsluiten van een annuleringsverzekering kost € 2,20 per kaart, onafhankelijk van de kaartprijs.
Wat zijn de voorwaarden van de annuleringsverzekering?

Je kunt de voorwaarden van de annuleringsverzekering hier terugvinden.

Wat zijn de voorwaarden van de annuleringsverzekering?

U kunt de voorwaarden van de annuleringsverzekering hier terugvinden.

Hoe kan ik een annulering melden?

De NTK geeft je de mogelijkheid om een annuleringsverzekering af te sluiten voor alle voorstellingkaarten, in dit kader is de NTK een samenwerking aangegaan met verzekeraar Ticketplan Europe. De kosten voor een annuleringsverzekering bedragen slechts € 2,20 per ticket. De annuleringsverzekering geeft je de mogelijkheid om je reservering te annuleren indien de reden van annulering onder de dekking van de verzekering valt. Hier lees je de polisvoorwaarden van Ticketplan Europe. De Algemene Voorwaarden vind je hier.

Afhandeling van een claim loopt altijd via de verzekeringsmaatschappij en niet via de NTK. Voor het claimen van de verzekering kun je het elektronische schadeformulier invullen. Wel moet je de ongebruikte kaarten retour zenden aan:

De Nationale Theaterkassa
t.a.v. annuleringen
Postbus 3162
2601 DD Delft

Mijn gegevens

Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?

Graag houden wij onze database up-to-date. Hier kun je je gegevens wijzigen. Je ontvangt een mail met de huidige gegevens waarbij je de mogelijkheid hebt deze aan te passen naar de juiste of vernieuwde gegevens. Hier kun je ook altijd kijken of op dit moment de juiste gegevens in ons systeem staan.

Hoe meld ik mij aan of af voor de nieuwsbrief?

Indien je onze nieuwsbrief en acties wenst te ontvangen, kun je je hier aanmelden.

Indien je het niet meer op prijs stelt om onze nieuwsbrief en acties te ontvangen, kun je je hier afmelden.

Waarom moet ik mijn persoonlijke gegevens invullen tijdens het bestellen van tickets?

Wij zijn verplicht je te vragen naar je persoonlijke gegevens omdat je online betaalt. Het invullen van je persoonlijke gegevens is dus voor je eigen veiligheid. Je persoonsgegevens worden door ons conform de wet persoonsregistratie behandeld. De tickets zijn voor persoonlijk gebruik. Mocht je deze onverhoopt verliezen dan kun je contact opnemen met ons.

Uiteraard gebruiken wij je gegevens ook om de bestelde kaarten te kunnen mailen of per post toegestuurd te kunnen worden. Mocht een voorstelling onverhoopt niet door kunnen gaan zullen wij je ook informeren op de door jou ingevulde gegevens. Het is daarom ook belangrijk dat wij een geldig telefoonnummer van je ontvangen. Wij zullen je nooit bellen om te verkopen, alleen als er iets is met je reservering.

Hoe verloopt het registratieproces?

Tijdens de reservering wordt gevraagd je e-mailadres tweemaal in te vullen. Let daarbij goed op dat beide mailadressen gelijkend zijn.

Heb je nog niet eerder via je e-mailadres tickets bij ons besteld dan word je doorverwezen naar een nieuwe pagina waarop je gevraagd wordt om je persoonlijke gegevens in te vullen. Kies je ervoor om de tickets per post te ontvangen dan zullen deze naar het door jou ingevulde adres worden verzonden.

Zijn je gegevens bekend in ons systeem, dan wordt je meteen doorverwezen naar de pagina met de betaalmogelijkheden.

Weet waar je koopt!

Ik heb te veel betaald voor mijn ticket(s). Hoe kan dat?

Heb je meer betaald voor je kaart(en) dan de originele prijs? Dan heb je vermoedelijk je kaart(en) gekocht bij een tickethandelaar. Wij hanteren namelijk altijd dezelfde kaartprijzen die de producent of organisator van een voorstelling aan ons en het theater doorgeeft. Het enige verschil kan zitten in de servicekosten per kaart. Deze servicekosten verschillen per theater, wij hanteren vaste servicekosten per kaart.

Wat doet de NTK eraan om tickethandel tegen te gaan?

Uiteraard doen wij ons best om tickethandel tegen te gaan, zoals bijvoorbeeld het instellen van een maximum aantal tickets per klant en het blokkeren van klanten waarvan wij zeker weten dat zij tickets opkopen voor de handel.

Daarnaast raden wij je altijd aan om eerst op www.weetwaarjekoopt.nl te kijken voordat je ergens je tickets aanschaft. Zo voorkom je het risico dat je op een website van een zwarthandelaar je kaarten koopt en te veel betaald voor je kaarten.

Hoe kan ik zien wat een officieel verkooppunt is?

Een overzicht van de officiële en onofficiële verkooppunten is te vinden op de website WeetWaarJeKoopt.nl. Kijk hier voor meer informatie over de campagne 'Weet waar je koopt'. De NTK doet ook mee met de campagne 'Weet waar je koopt' en wij staan daar als officieel en erkend verkoopkanaal geregistreerd.

De NTK is een direct en officieel verkoopkanaal, dat in opdracht van een producent of (evenementen-)organisator kaarten verkoopt. Wij werken dus in opdracht van een producent/organisator en verkopen de kaarten voor de prijs die door de producent/organisator is bepaald. Hierdoor ben je er zeker van nooit meer dan de officiële kaartprijs voor een ticket te betalen (exclusief bespreekkosten). Wij raden je aan altijd op de website van de betreffende artiest/productie na te gaan wat de officiële verkooppunten zijn.

Trustpilot