Winkelmand · 0900-9203 (€ 0,45 pm)

Uw gegevens   ·   FAQ   ·   Uw winkelmand

0900-9203

Telefonisch 7 dagen p/w bereikbaar (€ 0,45 pm):
ma t/m vr: 9.00 tot 21.00 uur, za en zo: 10.00 tot 20.00 uur

Veelgestelde vragen (FAQ)

In deze rubriek treft u antwoorden op vragen die ons regelmatig gesteld worden. Heeft u een andere vraag, dan kunt u die stellen door ons contactformulier in te vullen.

Klik in het onderstaande overzicht op de voor u relevante categorie om de bijbehorende vragen te tonen.

Aanbod en bestellen van kaarten

Voor welk soort voorstellingen kan ik bij de Nationale Theaterkassa kaarten kopen?

De Nationale Theaterkassa verkoopt kaarten voor vele musical- en theaterproducties, concerten, shows en evenementen.

Hoe kan ik kaarten bestellen?

U kunt bij ons op 2 manieren kaarten bestellen:

1. Via internet
U kunt 24 uur per dag en 7 dagen per week kaarten bestellen op www.ntk.nl.

Indien de mogelijkheid tot online kopen bestaat, staat achter de voorstelling in de speellijst 'bestel direct online'. Na het bestellen van de kaarten ontvangt u een e-mail ter bevestiging.

2. Via ons callcenter: 0900-9203 (€ 0,45 pm)
7 dagen per week; 365 dagen per jaar
maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 21.00 uur
zaterdag, zondag en feestdagen van 10.00 tot 20.00 uur

Waarom is het niet mogelijk om voor elke datum van een bepaalde voorstelling online te boeken?

Om u een zo groot mogelijk aanbod in voorstellingen te kunnen bieden, werken wij samen met vele theaters in het hele land.

Ongeveer 1 week voor aanvang van de voorstelling wordt de verkoop voor deze theaters gesloten, zodat de volledige afhandeling van bestellingen nog tijdig kan plaatsvinden. Hiernaast kan het zijn dat wij voor sommige theaters geen kaarten verkopen.

Sommige voorstellingen worden rechtstreeks in het systeem van het theater geboekt. Kaarten hiervoor kunt u wel via de NTK kopen. Hierdoor is het niet mogelijk is om deze kaarten online te bestellen bij de NTK. Wij vermelden dit in de speellijst als "0900-9203".

Indien ik online (nog) niet kan reserveren, heeft het dan zin om te bellen?

Door te bellen krijgt u altijd volledige informatie over de status van de kaartverkoop. Het kan namelijk zijn dat we nog wel kaarten krijgen voor de voorstelling.

Krijg ik betere plaatsen als ik online of telefonisch reserveer of kan ik beter aan de Theaterbalie mijn kaarten kopen?

Via onze website heeft u toegang tot dezelfde kaarten als die u telefonisch of aan de Theaterbalie kunt kopen.

Wat houden bespreek- en transactiekosten in?

Bovenop de kaartpijs worden bij ons bespreek- en / of transactiekosten berekend. Bespreekkosten betaalt u over het algemeen per kaart, in sommige gevallen wordt het per bestelling berekend. Dit is bij ons altijd direct zichtbaar in het bestelproces. U betaalt deze kosten voor het beheer, de dienstverlening, administratie- en verzendkosten.

Transactiekosten betaalt u per reservering. Er zijn namelijk kosten verbonden om de mogelijkheid voor iDeal en creditcard betalingen online aan te bieden. De kosten hiervoor worden door de bank bij de ondernemer (in dit geval NTK) in rekening gebracht. Wij belasten deze kosten door.

Ik heb tickets besteld, maar geen e-mail ontvangen!

Zodra de reservering online is afgerond en betaald ontvangt u direct een bevestiging per e-mail. Wellicht is de e-mail in uw SPAM folder terecht gekomen? Mocht dat niet zo zijn neemt u dan contact op met ons op zodra de betaling voor de tickets is afgeschreven van uw bankrekening.

Hoe wordt mijn bestelling afgehandeld?

Online:
Wanneer u kaarten koopt via onze website, sturen wij u een bevestiging van uw bestelling naar uw e-mailadres. Betaling van internetbestellingen kan via iDEAL of creditcard.

Telefonisch:
Uw telefonische bestelling wordt door een van onze callcenter medewerkers volledig afgehandeld. Uw bestelling kan worden betaald via een link naar iDEAL, overschrijving of met creditcard.

Is het mogelijk om erachter te komen waar de gereserveerde plaatsen zich bevinden?

Indien wij van het theater rij- en stoelnummers hebben doorgekregen, kunnen wij deze uiteraard ook aan u doorgeven. Wij streven ernaar om dit direct te kunnen vermelden, maar dit is helaas nog niet altijd mogelijk. Indien de rij- en stoelnummers nog niet bekend zijn, kunnen wij alleen de rang vermelden. Op de kaarten die u ontvangt staat altijd de rij- en stoelnummers.

Is het goedkoper als ik online mijn kaarten koop i.p.v. telefonisch reserveer?

De reserveringskosten per kaart zijn gelijk voor zowel telefonisch als online reserveren.

Bij telefonisch reserveren betaalt u de gesprekskosten van € 0,45 per minuut met een maximum van € 22,50 per gesprek (exclusief de kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon). Bij online reserveren worden per bestelling eenmalig transactiekosten in rekening gebracht.

Waarom moet ik bij een online reservering binnen 15 minuten mijn transactie voltooien?

Omdat evenementen snel uitverkocht kunnen zijn, kunnen wij tickets maximaal 15 minuten voor u vasthouden.

Waar moet ik mijn promotie- of actiecode invullen/vermelden?

Indien u beschikt over een promotie- of actiecode dient u deze bij een telefonische bestelling direct door te geven aan de telefoniste.

Bij een online reservering kunt u de code zelf invullen. Boven de reguliere prijzen staat ‘indien u beschikt over een promotiecode vul deze hier in’. In het veld daarachter dient u de code in te vullen, klik vervolgens op ‘go’. De prijzen gekoppeld aan de promotiecode worden hierna getoond in het prijsoverzicht. Kies de juiste prijs en het juiste aantal kaarten en ga verder om de bestelling af te ronden.

Hoe kan ik een rolstoelplaats reserveren?

Voor het reserveren van rolstoelplaatsen dient u telefonisch contact op te nemen met de Nationale Theaterkassa. Rolstoelplaatsen zijn beperkt beschikbaar, onze telefonisten kunnen u informeren over de beschikbaarheid hiervan voor de betreffende voorstelling. De Nationale Theaterkassa beschikt niet voor alle voorstellingen over rolstoelplaatsen, bij diverse producties worden deze alleen via het theater verkocht.

Indien u rolstoelgebonden bent is het noodzakelijk dat u altijd doorgeeft dat u een rolstoelplaats nodig heeft.

Betalen en betalingsmogelijkheden

Welke betalingsmogelijkheden heeft de Nationale Theaterkassa?

Bij een telefonische bestelling kunt u gebruik maken van iDEAL, overschrijving of creditcard.
Bij online bestellen kunt u betalen via iDEAL of creditcard. Aan het gebruik van een creditcard zijn 3% extra kosten verbonden.

Hoe weet ik of mijn betaling is ontvangen?

Het al dan niet slagen van een betaling is onder andere afhankelijk van de gekozen betaalmethode. Om de betaling van uw reservering te kunnen controleren wordt u geadviseerd om telefonisch contact met ons op te nemen, onder vermelding van uw klantnummer en betaalgegevens. Houd wel rekening met de verwerkingstijd van uw betaling. De verwerkingstijd is afhankelijk van de gekozen betaalmethode. U ontvangt geen aparte bevestiging van uw betaling. Uw tickets zijn uw betaalbewijs.

Waarom moet ik bij een telefonische reservering binnen 7 dagen betalen?

Voorstellingen kunnen snel uitverkocht zijn. Daarom worden tickets voor een reservering maximaal 7 dagen vastgehouden. Na die tijd worden de tickets weer beschikbaar gesteld voor de algemene verkoop.

Vervalt mijn reservering als ik de betaling via iDEAL niet direct kan voldoen?

Wanneer de betaling van een online bestelling via iDEAL vanaf het moment van reserveren niet binnen 15 minuten voldaan wordt, komt uw reservering volgens een automatisch proces te vervallen. U ontvangt per e-mail bericht wanneer de reservering is geannuleerd. U wordt in dat geval geadviseerd opnieuw te reserveren. Alsnog betalen heeft geen zin, doe dit dus niet.

Kan ik ook met de PODIUM cadeaukaart of VVV Giftcard betalen?

Wij accepteren zowel online als telefonisch de PODIUM cadeaukaart, de VVV Giftcard en uiteraard ook nog de Nationale Theater- & Concertbon. Bij de betaling dient u aan te geven dat u gebruik wilt maken van de PODIUM cadeaukaart of de VVV Giftcard. De voormalige Nationale Theater- & Concertbon kunt u alleen bij een telefonische reservering inleveren.

Verzending van kaarten

Hoe en wanneer worden de kaarten verzonden?

De kaarten worden verzonden per post (hardtickets) of e-mail (e-tickets). Indien de mogelijkheid voor e-tickets bestaat wordt deze optie aangeboden.

Hardtickets
Het versturen van de hardtickets per post wordt zo spoedig mogelijk na ontvangst van de betaling gedaan, maar dit kan enkele weken duren. Voor sommige voorstellingen vragen wij kaarten aan bij het theater. Hierdoor kan het voorkomen dat u tot uiterlijk enkele dagen voor de voorstelling uw kaarten ontvangt. Uiteraard zorgen wij ervoor dat u de kaarten altijd op tijd in huis heeft.

E-tickets
Tickets per e-mail worden binnen 24 uur verzonden naar het e-mailadres in uw account. Het is mogelijk dat de e-mail met de tickets in uw ongewenste e-mail terecht komt. Als u de tickets niet heeft ontvangen, neem dan contact met ons op. Vermeldt a.u.b. het juiste e-mailadres en de gegevens van de betaling in uw bericht.

Wat doe ik als ik mijn kaarten niet (tijdig) heb ontvangen of ben kwijtgeraakt?

Mocht u de kaarten onverhoopt niet tijdig (5 werkdagen voor de voorstelling) hebben ontvangen of zijn kwijtgeraakt, neem dan altijd vóór aanvang van de voorstelling contact met ons op. Wij zullen vervolgens duplicaatkaarten bij de kassa van het betreffende theater voor u klaar laten leggen. Het is mogelijk dat hiervoor kosten in rekening worden gebracht.

Hoe kan ik de e-tickets printen?

Zodra uw betaling is verwerkt ontvangt u een e-mail met daarin een link voor het printen van de kaarten. Via deze link gaat u naar het pdf-bestand waarin uw kaarten staan. Om het pdf-bestand te kunnen openen dient u te beschikken over Adobe Reader. Indien dit niet geïnstalleerd is, kunt u het hier downloaden.

Zorg dat de tickets goed leesbaar worden afgedrukt. Indien de print van onvoldoende kwaliteit is, kan de barcode mogelijk niet worden gelezen.

Zorg dat u over een recente versie van Adobe Reader beschikt. U kunt Adobe Reader hier updaten.

Wijzigen/annuleren/verzekering

Kan ik mijn bestelling wijzigen of annuleren?

Kaarten die u koopt bij de Nationale Theaterkassa kunt u in principe niet ruilen. Totdat uw betaling is geschied, is het wel mogelijk een reservering ongedaan te maken. In dit geval dient u zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval vóór aanvang van de voorstelling contact met ons op te nemen. Nadat de betaling heeft plaatsgevonden, vindt er geen restitutie meer plaats. Indien u echter gekozen heeft voor het afsluiten van een annuleringsverzekering, kunt u de kaarten annuleren indien de reden van annulering onder de dekking van de verzekering valt. Kijk hiervoor in de polisvoorwaarden. Vanaf 1 mei 2016 is de Nationale Theaterkassa overgegaan naar een andere verzekeringsmaatschappij. Heeft u voor 1 mei 2016 uw kaarten besteld? Kijkt u dan hier voor meer informatie.

Wat gebeurt er als een voorstelling wordt verplaatst?

Indien een voorstelling door de producent/organisator wordt verplaatst wordt er contact met u opgenomen waarin de opties worden toegelicht. In principe zijn de kaarten die u reeds in uw bezit heeft automatisch geldig voor de nieuwe datum. Mocht u op de nieuwe datum verhinderd zijn zullen wij uitsluitend de kaartprijs restitueren.

Wat gebeurt er als een voorstelling wordt geannuleerd?

De Nationale Theaterkassa is faciliterend in de online en telefonische (voor)verkoop van toegangskaarten ten behoeve van en in opdracht van verschillende organisaties. Indien een voorstelling door de producent/organisator wordt geannuleerd wordt u direct geïnformeerd door de Nationale Theaterkassa waarin de procedure wordt toegelicht. Indien de organisator besluit tot restitutie van kaartgelden en de organisator hiervoor de Nationale Theaterkassa inschakelt, zal restitutie van kaartgelden die aantoonbaar aan de Nationale Theaterkassa zijn voldaan plaatsvinden via de Nationale Theaterkassa. In geval van annulering zal uitsluitend de kaartprijs worden gerestitueerd. De bespreek- en transactiekosten vallen hier buiten.

Hoe kan ik een annuleringsverzekering afsluiten?

Zowel bij een online als een telefonische reservering wordt de optie voor het afsluiten van een annuleringsverzekering aangeboden. Indien u gekozen heeft voor een annuleringsverzekering staat dit in de bevestiging die u na reservering per e-mail van ons ontvangt. Uw reserveringsnummer is ook uw polisnummer. U kunt de verzekering alleen afsluiten op het moment van reserveren en niet meer achteraf.

Wat kost een annuleringsverzekering?

Het afsluiten van een annuleringsverzekering kost € 2,20 per kaart, onafhankelijk van de kaartprijs.

Wat zijn de voorwaarden van de annuleringsverzekering?

U kunt de voorwaarden van de annuleringsverzekering hier terugvinden.

Hoe kan ik een annulering melden?

De Nationale Theaterkassa geeft u de mogelijkheid om een annuleringsverzekering af te sluiten voor alle voorstellingkaarten, in dit kader is de Nationale Theaterkassa een samenwerking aangegaan met verzekeraar Ticketplan Europe. De kosten voor een annuleringsverzekering bedragen slechts € 2,20 per ticket. De annuleringsverzekering geeft u de mogelijkheid om uw reservering te annuleren indien de reden van annulering onder de dekking van de verzekering valt. Hier leest u de polisvoorwaarden van Ticketplan Europe. De Algemene Voorwaarden vindt u hier.

Afhandeling van een claim loopt altijd via de verzekeringsmaatschappij en niet via de Nationale Theaterkassa. Voor het claimen van de verzekering kunt u het elektronische schadeformulier invullen. Wel moet u de ongebruikte kaarten retour zenden aan:

De Nationale Theaterkassa
t.a.v. annuleringen
Postbus 42
3155 ZG MAASLAND

Mijn gegevens

Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?

Graag houden wij onze database up-to-date. Hier kunt u uw gegevens wijzigen.

Hoe meld ik mij aan of af voor de nieuwsbrief?

Indien u onze nieuwsbrief en acties wenst te ontvangen, kunt u zich hier aanmelden.

Indien u het niet meer op prijs stelt om onze nieuwsbrief en acties te ontvangen, kunt u zich hier afmelden.

Waarom moet ik mijn persoonlijke gegevens invullen tijdens het bestellen van tickets?

Wij zijn verplicht u te vragen naar uw persoonlijke gegevens omdat u online betaalt. Het invullen van uw persoonlijke gegevens is dus voor uw eigen veiligheid. Uw persoonsgegevens worden door ons conform de wet persoonsregistratie behandeld. De tickets zijn voor persoonlijk gebruik. Mocht u deze onverhoopt verliezen dan kunt u contact opnemen met ons. Wij zullen vervolgens duplicaatkaarten bij de kassa van het betreffende theater voor u klaar laten leggen. Het is mogelijk dat hiervoor kosten in rekening worden gebracht.

Hoe verloopt het registratieproces?

Tijdens de reservering wordt u gevraagd uw e-mailadres in te vullen. Hebt u nog niet eerder via uw e-mailadres tickets bij ons gekocht dan wordt u doorverwezen naar een nieuwe pagina waarop u gevraagd wordt om uw persoonlijke gegevens in te vullen. Kiest u ervoor om uw tickets per post te ontvangen dan zullen deze naar het door u ingevulde adres worden verzonden.

Weet waar je koopt!

Ik heb te veel betaald voor mijn ticket(s). Hoe kan dat?

Heeft u meer betaald voor uw ticket(s) dan de originele prijs? Dan heeft u vermoedelijk uw ticket(s) gekocht bij een tickethandelaar. Wij hanteren altijd de prijzen die de producent of organisator van een voorstelling aan ons doorgeeft.

Wat doet de Nationale Theaterkassa eraan om tickethandel tegen te gaan?

Uiteraard doen wij ons best om tickethandel tegen te gaan, zoals bijvoorbeeld het instellen van een maximum aantal tickets per klant en het blokkeren van klanten waarvan wij zeker weten dat zij tickets opkopen voor de handel.

Hoe kan ik zien wat een officieel verkooppunt is?

Een overzicht van de officiële en onofficiële verkooppunten is te vinden op de website WeetWaarJeKoopt.nl. Kijk hier voor meer informatie over de campagne 'Weet waar je koopt'. De Nationale Theaterkassa doet ook mee met de campagne 'Weet waar je koopt' en staat daar als officieel en erkend verkoopkanaal geregistreerd.

De Nationale Theaterkassa is een direct en officieel verkoopkanaal, dat in opdracht van een producent of (evenementen-)organisator kaarten verkoopt. Wij werken dus in opdracht van een producent/organisator en verkopen de kaarten voor de prijs die door de producent/organisator is bepaald. Hierdoor bent u er zeker van nooit meer dan de officiële kaartprijs voor een ticket te betalen (exclusief bespreekkosten). Wij raden u aan altijd op de website van de betreffende artiest/productie na te gaan wat de officiële verkooppunten zijn.