0900-9203 (€ 0,45 pm)
0

Het Pauperparadijs komt terug naar Veenhuizen

maar alleen als er voor 1 januari 20.000 kaarten zijn verkocht

Grote kans dat de succesvolle voorstelling Het Pauperparadijs komende zomer opnieuw te zien is in Veenhuizen. De beslissing is aan het publiek. Koopt dat voor de jaarwisseling tenminste 20.000 kaarten, dan komen er minimaal veertig voorstellingen. Zo niet, dan gaat er een streep door de plannen.

In dat laatste geval krijgen de kaartkopers hun geld teruggestort. Bedenker, schrijver en regisseur Tom de Ket is niet bang voor dat scenario. ,,Na de laatste reeks in Veenhuizen puilden de wachtlijsten nog steeds uit.”

Producent Wolter Lommerde heeft een onderzoek in zijn la liggen met daarin de conclusie dat 300.000 mensen Het Pauperparadijs willen meemaken. ,,Het blijft natuurlijk de vraag hoeveel dat dan ook daadwerkelijk doen, maar de basis lijkt prima.” De Ket: ,,Bovendien weten we dat veel eerdere bezoekers de voorstelling nog eens willen zien. Zoals dat ook bij Soldaat van Oranje gebeurt.”

Al 130.000 mensen zagen de voorstelling
In totaal zijn er sinds 2016 al 130 voorstellingen gespeeld, met twee reeksen op de binnenplaats van het Gevangenismuseum in Veenhuizen en eentje in Carré in Amsterdam, waar al met al 130.000 mensen op af kwamen. De kaartverkoop begint donderdag.

De gekozen procedure - eerst voldoende verkoop, dan pas groen licht - is een aparte, maar onvermijdelijk, legt Lommerde uit. ,,Subsidie van fondsen krijg je alleen om zoiets te maken. Niet om het nog eens te spelen. De hele operatie kost twee miljoen euro. ‘Break even’ hebben we bij 40.000 verkochte tickets. We leggen de ondergrens op 20.000, omdat wij als stichting dankzij garantstellingen vanaf dat aantal een aanvaardbaar risico lopen. Bovendien kunnen we ervan uit gaan dat de verkoop na 31 december, als dat minimum aantal inderdaad is gehaald, nog flink doorloopt.” In totaal is er zelfs ruimte voor zestig speelbeurten.

Het decor moet opnieuw worden gemaakt, het oude is versleten
Je zou misschien denken dat veel kosten al voor de eerste productiereeks zijn gemaakt. Neem de euro’s die zijn gespendeerd aan het indrukwekkende, award-winnende decor van Michiel Voet. Dat is alvast winst. Lommerde: ,,Nee dus. Dat moet helemaal opnieuw worden gemaakt. Het stond permanent buiten, was berekend op één seizoen. Voor het tweede hebben we het al enorm moeten oplappen, nieuw hout moeten aanbrengen, alles schilderen enzovoort. Na afloop is alles door de shredder gegaan. Het was af.”

De kosten zitten straks naast die voor het decor weer in het personeel - ,,de meeste”- de tribunebouw, de backstagevoorzieningen, de techniek, het gebruik van de binnenplaats van het museum, en meer. ,,De gemeente Noordenveld en het Gevangenismuseum wilden ons graag nog eens hebben.” De Ket: ,,En de ondernemers in de omgeving vroegen er ook om. Lommerde: ,,We zoeken nog hulp van overheden, bedrijfsleven en particulieren.”

De cast is enthousiast en wil weer meedoen
Het zal geen tweede garnituur zijn die straks in Veenhuizen te zien is. De cast van het eerste uur doet graag weer mee, zegt De Ket. ,,Paul R. Kooij als verteller, Dragan Bakema als Johannes van den Bosch, Stijn de Leeuwe, Manon Nieuweboer, de band met Lavalu en Gerhardt Heusinkveldt, iedereen staat te springen om er weer bij te zijn. Dragan zit nu in Lazarus, maar hij heeft al gezegd dat hij dit niet wil missen.”

Net als voor de productieleiders geldt ook voor de artiesten dat ze bijtijds duidelijkheid moeten hebben over wel of niet. De Ket: ,,Natuurlijk! Ze kunnen hun agenda niet leeg houden voor iets dat wellicht uiteindelijk niet doorgaat.” De regisseur wrijft zich alvast in de handen. ,,Het verhaal is actueler dan ooit! De welvaart neemt toe, maar mensen aan de onderkant merken daar niks van.”

De Ket past de tekst aan de actualiteit aan
Het Pauperparadijs is gebaseerd op het gelijknamige boek van Suzanna Jansen, dat beschrijft hoe vanaf het begin van de 19de eeuw arme, kansloos geachte mensen uit het Westen (paupers) werden gedeporteerd naar de kolonies van de Maatschappij van Weldadigheid, zoals Johannes van den Bosch die stichtte in onder meer Frederiksoord en Veenhuizen. Daar ondergingen ze een heropvoeding, met het idee ze vooruit te helpen.

De voorstelling gaat over toen, maar ook over nu. Gaat De Ket nog wijzigingen aanbrengen in de tekst?. ,,Dat heb ik de vorige keren gedaan en nu weer. De armoede ontwikkelt zich immers nog steeds. Meer dan voldoende om bij de discussie tussen de personages Johannes van den Bosch en de verteller in te brengen.”

Vorige keren maakten enkele Veenhuizers bezwaar tegen de voorstelling, in verband met de toen verwachte overlast. De Ket: ,,We verwachten nu totaal geen problemen met de vergunning. We zijn de vorige keren keurig binnen de geluidsnormen gebleven.”

Bron: DVHN

Kaarten voor het Pauperpardijs koop je hier: https://www.ntk.nl/voorstelling/het-pauperparadijs